![]() |
fot. stockvault |
Z drugiej strony w internecie bez trudu można znaleźć coraz więcej ofert obsługi firm w social mediach. To, co je różni od opcji "z panią Iwonką" to m.in. koszt usługi. No i tu pojawia się problem, bo rzadko ktoś publikuje cennik. A jeśli pojawiają się ceny to są one albo umowne, albo orientacyjne. Odpowiedź na pytanie - ile to kosztuje - najczęściej zaczyna się od słów " to zależy".
Mimo to można zauważyć, że, po pierwsze, stawki są bardzo zróżnicowane i zawierają się w widełkach od 100 zł. (to nie żart, choć jest to stawka podana chyba przez jakiegoś gimnazjalistę) do powiedzmy 2500. Oczywiście zdarzają się oferty zaczynające się od 1000 zł. bez określonej górnej granicy. Przy ustalaniu ceny za usługę brane są pod uwagę różne aspekty. Na przykład może ona zostać określona jako procent budżetu przeznaczonego na marketing. Usługodawca może też być wynagradzany za osiągnięcie konkretnego efektu (ilość nowych fanów, poziom konwersji, odpowiedzi na konkurs itp.).
Z przeprowadzonego w październiku 2012 roku przez markę Connect badania „Social Enterprise Study” wynika, że świadomość kosztów wśród przedsiębiorców jest bardzo niska. Aż 73% respondentów odpowiedziało wręcz, że według nich forma promocji wykorzystująca media społecznościowe nic nie kosztuje. Raport zawierał także informację na temat średniej deklarowanej (przez 27% tych bardziej świadomych) kwoty przeznaczanej na działania w social mediach. Było to ok. 5 tys. zł. miesięcznie. Badanie zostało przeprowadzone w 200 średnich i dużych firmach.
A więc jeśli zapytasz ile to będzie kosztowało, pewnie usłyszysz klasyczne "to zależy". Jednak nie będzie to wymigiwanie się od odpowiedzi, lecz zaproszenie do wspólnego opracowania dobrej strategii. A jak wiadomo dobra strategia to ważny element sukcesu, za który warto zapłacić.
Jeżeli twoje obawy są nadal poważne spróbuj umówić się z wykonawcą na coś w rodzaju okresu próbnego. Dzięki temu bliżej poznasz, być może słabo ci jeszcze znany kanał promocji w mediach społecznościowych.
Możesz zrobić jeszcze jedno i będzie to rozwiązanie prawie darmowe. Wszystkie początkowe czynności na Facebooku spróbuj wykonać samodzielnie. Nie jest to zbyt skomplikowane, a jedyny koszt (a właściwie inwestycja) to twój czas. Dzięki takiemu podejściu zyskasz cenną wiedzę z zakresu nowoczesnych rozwiązań dla swojego biznesu. Ma to sens wtedy, gdy jesteś w stanie zająć się tym bez szkody dla pozostałych spraw. Szybko jednak zauważysz, że głównym problemem samodzielnego prowadzenia fan page'a jest konieczność robienia tego systematycznie i twórczo, na co nie każdego, albo nawet mało kogo stać. Ważna jest też bardziej zaawansowana wiedza i doświadczenie, których może ci brakować. Tak, czy inaczej ruszaj do dzieła! Określ swój początkowy cel, poszukaj dobrej oferty albo spróbuj zrobić pierwsze kroki sam. Wykorzystaj fakt, że sporo firm (także twojej konkurencji) jeszcze nie w pełni docenia nowe formy marketingu. W krótkim czasie może się okazać, że te działania to najlepsze, co mogłeś zrobić dla nadania dynamiki swojemu biznesowi.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz